måndag 20 maj 2013

Inka gold

I dag tänkte jag Katja/MezzaNotte visa några tips hur man kan använda Inka Gold. Det är en härlig krämig metallicfärg. Inka gold fastnar på alla sorters material, papper, metall, plast, trä mm.

Man kan använda pensel, dutt, svamp eller en lite trasa för att färga in. Men jag använder fingrarna. När du fått på färgen kan man ta en liten trasa för att polera upp färgen. Har du fått för mycket färg, så kan man snabbt ta en våtservett för att gnugga bort det överflödiga. Den torkar ändå hyfsat snabbt och då blir den vattenfast.

Nu tänker jag visa er några exempel- ni hänger väl med på mitt låååånga inlägg?
Jag börjar med att använda dutta på lite svart gesso med hjälp av en stencil. Låter det torka.


Lägger på coppar på mina svarta gesso blommor. Gnuggar på lite försiktigt.


För att få den där lilla extra dimensionen så lägger jag på ännu en färg.


Sedan har jag dekorerat mitt kort som blev så här. Ser ni metalldekorationen som matchar?


Inka gold är perfekt till använda på metalldekorationer. Enkelt att gnida på lite färg, för att förändra färgen på dekorationen. Här ser ni den ovan som har fått ett nytt utseende. Har använt färgerna Old Silver och Cobolt Blå.





Jag har färgat in en bit cardstock lite slarvigt, bara dragit lite med fingrarna. Tänkte stämpla på pappret för att matcha bakgrunden. Men innan jag är nöjd så drar jag lätt några drag med en våtservett för att få färgerna att flyta ihop med varandra.



Så här blev det färdiga kortet. Ni ser att jag inkat in en hel sida. Ett vitt cardstock och jag har använt modelingpaste för struktur. Det är bara att gnugga tills man är nöjd. Ett kort med matchande metalldekoration och jag har stämplat En fantastisk kvinna på mitt papper med metallisk känsla.


Här kommer nästa tips. Jag har klätt in spillbitar med silvertape.


  Sedan stansar jag ut, här blev det blommor, provdocka och en siffra.



För att skapa lite struktur har jag kört igenom bitarna i en embossingfolder.
 
Jag gnuggar in färg lite slarvigt med fingrarna. Det är i Old Silver och Platinum.
Så här har jag använt mina aluminiumtape delar. Det blev en LO.





Nu hoppas jag att ni med provar inka gold. Det är roligt att leka med färger och framför allt är det roligt.

Kram Katja


3 kommentarer:

Marita Johansson sa...

Tack för en jättebra beskrivning.
Nu vet till och med jag hur man kan använda Inka gold.

Det blev ju Görsnyggt och så lätt att använda

Kraaaaaam

Stephi sa...

snygga alster och fin beskrivning

Päivi sa...

Så läckert! Nu blir jag ju sugen på att testa ;)

Ha det bäst!