tisdag 6 januari 2015

Kon-formad ask - tutorial

Jag är så överlycklig över att få fortsätta att ingå i K-Designs DT-team så att jag saknar ord!!!
Det tänker jag fira idag med att bjuda på en tutorial på en supersöt, konformade ask. När asken är stängd ryms små saker i den att ge bort om man vill, t ex godis eller smycken.




Blommorna på asken är färgade med glimrande mist. Pärlorna i blommornas mitt är klippta från pärlor på tråd som finns i mumsiga färger i shoppen. Här kommer beskrivningen:
 

 
Du behöver ett cardstock 30,6 x 30,6 cm. Mät ut 10,2 cm och markera runt hela arket tills du har nio kvadrater över hela arket. Vik och förstärk vikningarna, t ex med falseben eller annat slätt och lämpligt föremål.

 
Klipp ut samtliga fyrkantern på hörnen. Spara spillresterna till eventull dekoration.

 
Alla sätt är bra utom de dåliga och nöden har ingen lag brukar det heta. För att få till de rundade, blombladsliknande formerna på kvarvarande fyrkanter så har jag använt en stor die med oval form. Jag markerade ut mitten på fliken/fyrkanten och rundande av från mittenmarkeringen genom att placera dien intill och märkte ut en båge med blyertspenna.

 
Sådär, klart! Dags att vika in de rundade kanterna för att få en triangelform på dem.

 
Vik från mitten och ut mot askens kvadratiska bas. Jag brukar vika mot en linjal för att få det rakt och snyggt.

 
Nu börjar vi ser slutresultatet och är redo för att pynta asken.


 Jag har använt askens egen triangelform för att skära ut designark. Genom att riva kanterna med edge scraper döljs eventuella misstag. Använd håltång eller liknande för att göra hål längst upp att dra ett band genom.


 
 
Material från shoppen:

Designark Jul i vårt hus - Gran
Cardstock - Classic Vit
Stämpel K-Designs - Busfrö
Pärlor på tråd - Gröna
 Organzaband - Mossgrönt, 20 mm
Blommor - Vita, Make you own
Embossingpulver - Opaque White 
Mist; Lindy´s Stamp Gang - Hibiscus Rose

Varmt tack för besöket, ha en härligt kreativ dag!

Kram från Kristina ScrapSalig

Inga kommentarer: